T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
DENİZLİ / SARAYKÖY - Sarayköy Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Tekstil Teknolojisi Alanı

TEKSTİL TEKNOLOJİSİ ALANI

ALANIN TANIMI
Tekstil Teknolojisi alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

ALANIN AMACI
Tekstil Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

DAL PROGRAMLARI, TANIMLARI VE AMAÇLARI
1. İPLİK
Tanımı: Tekstil Teknolojisi İplik sektöründe, farklıiplikçilik sistemleri ile iplik üretebilme, mesleki hesaplamaları ile elde edilen ürünlerin kalitekontrolünü yapma ve sonuçlarını yorumlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretimverilen daldır. Amacı: Tekstil Teknolojisi alanında iplikçilik mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
2. ENDÜSTRİYEL ÖRME
Tanımı: Örme sektöründe faaliyet gösteren düzörme, yuvarlak örme, çorap örme ve düz örme konfeksiyon yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitimve öğretim verilen daldır. Amacı: Tekstil Teknolojisi alanında endüstriye lörme mesleğinin yeterliklerine sahip meslekelemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3. ENDÜSTRİYEL DOKUMA
Tanımı: Tekstil Teknolojisi dokuma sektöründe, hertürlü dokuma yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Tekstil Teknolojisi alanında endüstriyel dokuma mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
4.TERBİYE TEKNOLOJİLERİ
Tanımı: Tekstil mamullerini boyama ve baskıyöntemleri ile renklendirme, apre işlemleri ile kalitesiniartırma, haslıklarını kontrol etme, ulusal ve uluslararası standartlara uygunluğunu test etme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Tekstil Teknolojisi alanında terbiye teknolojileri mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
5.TEKSTİL LABORANTLIĞI
Tanım: Tekstil materyallerinin hammaddeden alıptekstil kullanıcısına varıncaya kadar gerekli tüm fiziksel ve kimyasal test metotları, standartlar ve kalite kontrol konusunda yeterlilik kazandırmaya yönelikeğitim ve öğretim verilen daldır. Amacı: Tekstil Teknolojisi alanında tekstil laborantı mesleğinin yeterliliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

GİRİŞ KOŞULLARI
Öğrencilerin sağlık durumu, Tekstil Teknolojisi alanıaltında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.

İSTİHDAM ALANLARI
Tekstil Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler,seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
1. Çorap fabrikaları,
2. Yuvarlak örme fabrikaları,
3. Düz örme fabrikaları,
4. Düz Örme Konfeksiyon atölyeleri,
5. Dokuma işletmeleri,
6. Dokuma kumaş tasarım büroları,
7. Tekstil fabrikaları,
8. Pamuk iplik üretimi yapan fabrikalar
9. Yün iplik üretimi yapan fabrikalar
10. Suni ve Sentetik iplik üretimi yapan fabrikalar
11. Farklı metodlarla üretim yapan İplik fabrikaları
12. Tekstil test laboratuarları,
13. Baskı atölyeleri,
14. Baskı fabrikaları,
15. Apre işletmeleri,
16. Boya işletmeleri,
17. Tekstil Teknolojisi test cihazları satış noktaları
18. Tekstil Teknolojisi satış noktalarında vb.yerlerde çalışabilirler.

EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI VE DONANIMLARI
1. Program, mesleki ve teknik eğitim alanında diplomaya götüren ortaöğretim kurumları ile belgeve sertifika programlarının uygulandığı her tür ve derecedeki örgün ve yaygın mesleki ve teknikeğitim-öğretim kurumlarında uygulanmaktadır.
2. Programın uygulanabilmesi için Tekstil Teknolojisi alanı standart donanımları ve mesleklerin gerektirdiği ekipmanlar sağlanmalıdır.

EĞİTİMCİLER
1. Programın uygulanmasında Tekstil Teknolojisialanında eğitim almış ve tercihen sektör deneyimiolan alan öğretmenleri görev almalıdır.
2. Programın uygulanmasında gerektiğinde TekstilTeknolojisi alanında sektör deneyimi olan ustaöğretici, teknisyen ve meslek elemanlarındanyararlanılabilir.

ÖLÇME VEDEĞERLENDİRME
Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları SınıfGeçme ve Sınav Yönetmeliği?ne göre çeşitli ölçmearaçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesiesastır. Buna göre;
1. Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasındakazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler,
2. Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıklarıtüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilereköğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.

YATAY VE DİKEYGEÇİŞLER
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıdadüzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik EğitimYönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlereolanak sağlanır.
1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götürentüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.
2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, TekstilTeknolojisi alanının devamı niteliğindekiprogramların veya bu alana en yakın programlarınuygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçişyapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yükseköğrenim kurumlarını tercih edebilir.

BELGELENDİRME
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynıyeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.

EĞİTİM SÜRESİ
1. Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
2. Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenmeiçin ayrılmış dağılımı, Tekstil Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ileilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.
1. Öğretmenler öğrencilere rehberlik ederler.
2. Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
3. Öğrencilerin aktif olması sağlanır.
4. Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.
5. Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.
6. Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.

İŞ BİRLİĞİ YAPILACAK KURUM VE KURULUŞLAR
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğrenme faaliyetleri,istihdam olanakları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum örgütleri, tekstil teknolojisi firmaları ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.

ÖĞRENCİKAZANIMLARI
Programın sonunda seçtiği dala yönelik olarak öğrenci;
1. Alandaki ortak temel, bilgi ve becerileri kazanabilecektir.
2. Tekstil Teknolojisi alanının temel yeterliklerine sahip olabilecektir.
3. Dalın gerektirdiği işleri yapabilecektir.
4. Dalın gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanabilecektir.

EĞİTİM-ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
Tekstil Teknolojisi alanı haftalık ders çizelgesinde yeralan dersler ve bu derslerin altındaki modüllerin içeriğindeki eğitim öğretim uygulamaları yapılır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.07.2023 - Güncelleme: 27.07.2023 14:08 - Görüntülenme: 62
  Beğen | 0  kişi beğendi